lernen

Macie czasami wrażenie, że Wasza nauka idzie w las? Zastanawialiście się kiedyś, czy potraficie się uczyć efektywnie? Jak się uczyć, żeby zostało na całe życie? „Włam się go mózgu”, tak Radek Kotarski zatytułował swoją książkę, która zainspirowała mnie do napisania tego tekstu.

Kilka wskazówek, wśród których mam nadzieję, każdy znajdzie coś dla siebie, „włamie się do swojego mózgu”. Przeczytajcie, przetestujcie, napiszcie, które metody się u Was sprawdziły.

– Ucz się, jak ciekawe świata dziecko. Zadawaj pytanie „dlaczego” i szukaj na nie odpowiedzi. Zagłębiaj się w dany temat. Informacje racjonalne, logiczne są lepiej zapamiętywane. Jak bardzo zabrzmi to banalnie, łącz nową wiedzę z tym, co już wiesz.
– Wcielaj w życie zdobytą wiedzę. Niech stanie się praktyką. Dzięki temu wzmocnisz zapamiętywanie. Znajdź dla nowo zdobytej wiedzy praktyczne zastosowanie.
– Zacznij stosować fiszki. Gromadź je w pudełku w pięcioma przegródkami/ w pięciu kopertach. Każda poprawna odpowiedź przechodzi do kolejnej koperty/ przegródki. Kolejne powtórzenia rozkładaj w czasie, żeby się przekonać, czy faktycznie pamiętasz. Każdą kolejną powtórkę uatrakcyjnij/ zmodyfikuj, np. ucząc się słówek ułóż zdania.
– Rozkładaj naukę w czasie. Nie siedź długo nad jednym zagadnieniem, ale często do niego wracaj. Pozwól sobie na krótko o czymś zapomnieć, aby móc odświeżyć wiedzę.
– Zmieniaj okoliczności nauki, abym mieć więcej bodźców: ucz się raz w ciszy, raz przy muzyce, zmieniaj miejsce nauki.
– Często powtarzaj opanowywany materiał, na pewnie znajdziesz w nim coś więcej, inaczej spojrzysz na dany temat. Zrób własne notatki, grafiki, poszukaj przykładów, wyjątków, tabelki, co kto lubi….
– Rób tylko własne notatki, nie posiłkuj się cudzymi. Wykorzystaj grafikę: strzałko, zakreślenia, rysunki, kolory. Spróbuj znaleźć w opanowywanym materialne odniesienie do własnego życia.
– Nie ucz się blokowo, skacz z tematu na temat i ponownie do nich wracaj. Mózg nie lubi nudy, lubi intensywnie pracować, pozwól mu na to.
– Robiąc notatki, nie zapisuj słowo w słowo (i tak nie zdążysz zapisać wszystkiego, a informacje znajdziesz w książce). Wrzuć usłyszane informację na sito i zamień na własne słowa. Skup się na analogiach, przykładach i spostrzeżeniach.
– Zamień się w nauczyciela i sam wyjaśniaj to, czego chcesz się nauczyć. Odpytuj się, testu.
– Otaczaj się opanowywaną wiedzą.

Naucz się uczyć!