Wiele nazw znanych marek weszło do naszego codziennego języka i zżyło się z nami tak, że nie zastanawiamy się, co właściwie oznaczają ani skąd się wzięły. Niektóre nazwy popularnych produktów — jak adidasy czy pampersy — stały się rzeczownikami pospolitymi, które w języku polskim piszemy małą literą i którymi określamy dany typ produktu dowolnego producenta. Tymczasem wiele z tych nazw i rzeczowników ma ciekawą historię. Poznajcie kilka z nich.
Adidas
W latach dwudziestych ubiegłego stulecia, kiedy jeszcze imię Adolf było bardzo popularne i nie wywoływało negatywnych skojarzeń, bracia Adolf i Rudolf Dassler założyli fabrykę obuwia sportowego. O ich niełatwej relacji można obejrzeć film „Duell der Brüder – Die Geschichte von Adidas und Puma” z 2016 roku.
Marka, którą w 1949 stworzył Adolf (Adi) Dassler, wzięła nazwę od pierwszych trzech liter zdrobnienia jego imienia oraz nazwiska.
Audi
August Horch jeszcze w 19. wieku założył fabrykę silników dwu- i czterocylindrowych. Czasownik horchen oznacza nasłuchiwać, przysłuchiwać się, a forma trybu rozkazującego od niego to… Horch! — Słuchaj!
Kiedy w 1909 roku zdecydował się pójść swoją drogą, nie mógł założyć nowej firmy pod swoim nazwiskiem — nazwa Horch była już zarezerwowana. Użył więc odpowiednika tego słowa w języku łacińskim. Audi! znaczy Horch!
Edeka
Dziś żółto-niebieskie logo sieci sklepów spożywczych Edeka wrosło w niemiecki krajobraz, jednak na początku dwudziestego wieku ten związek handlowców detalicznych nazywał się „po prostu” Einkaufsgenossenschaft der Kolonialwarenhändler im Halleschen Torbezirk zu Berlin — w tej nazwie znajdziemy słowa, których pierwsze litery utworzyły nazwę Edeka. Całość oznacza Spółdzielnia handlowa sprzedawców towarów kolonialnych z okręgu bramy miejskiej w Berlinie.
Haribo
Kto nie zepsuł sobie chociaż jednego zęba za pomocą pysznych misiowych żelków? Można to robić już od stu trzech lat, bo tyle ma firma Haribo, nazwana tak, jak w Niemczech lubią to robić – zlepkiem pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela oraz nazwy miasta: Hans Riegel Bonn.
Co ciekawe, nazwisko Riegel znaczy „batonik”.
Hanuta
Firma Ferrero, która produkuje wafelki Hanuta, szczyci się używaniem do ich produkcji certyfikowanego kakao, zrównoważonej produkcji i składników najwyższej jakości. Skąd się wzięła nazwa? Tak! To znowu po dwie pierwsze litery trzech wyrazów, tym razem jednych nie chodzi o niczyje nazwisko, ale o dokładną opisową nazwę tego, czym jest Hanuta. A jest wafelkiem z kremem z orzechów laskowych: Haselnusstafel.
Heinz
Znany Ketchup pochodzi z USA, ale założyciel firmy H. J. Heinz Company, syn niemieckiego emigranta Henry John Heinz pozostał przy swoim niemieckim nazwisku i takie od prawie stu pięćdziesięciu lat nosi produkowany najpierw tylko w Pensylwanii ketchup.
KiK
Nasz klient — nasz pan! To powiedzenie po niemiecku brzmi: „Kunde ist König“. Tym razem do utworzenia nazwy marki posłużono się tylko pierwszymi literami tych trzech wyrazów. Sieć dyskontów odzieżowych „KiK“ obchodzi w tym roku swoje dwudziestolecie.
o.b.
Za stworzenie nowej generacji tamponów odpowiedzialna jest niemiecka ginekolog Dr. Judith Esser-Mittag, której odpowiedź na amerykańskie tampony Tampax została wypuszczona na rynek w roku 1950. Nazwa tamponów o.b. pochodzi, a jakże, od pierwszych liter wyrazów, które dokładnie mówią, o co chodzi. Ohne Binde = bez podpaski. Producenci zapewniają, że tampony o.b. są produkowane w 90% z materiałów odnawialnych.
Więcej o tych markach możecie poczytać tutaj:
https://www.haribo.com/pl-pl/o-nas/cr/wartosci
https://unternehmen.kik.de/ueber-uns/unternehmensprofil
https://www.hanuta.de/
https://de.wikipedia.org/wiki/Hanuta
https://verbund.edeka/unternehmen/daten-fakten/kennzahlen/
https://www.deutsche-biographie.de/dbo027441.html
https://www.adidas.de/playing-the-game_-the-history-of-adidas/GA3715.html
https://www.ob-tampons.com/faq/about-ob-tampons
https://www.audi.pl/pl/web/pl/swiat-audi/historia-marki.html
https://www.merkur.de/welt/markennamen-bedeutung-edeka-nike-obi-adidas-tesa-tempo-audi-bmw-rewe-haribo-ikea-apple-or-zr-90273778.html
https://www.finanzen100.de/finanznachrichten/wirtschaft/milka-audi-ikea-tchibo-23-markennamen-deren-wahre-bedeutung-ihr-bis-heute-noch-nicht-kanntet_H1022398004_318468/